Keburukan Intermittent Fasting. Ramai yang belum tahu

Intermittent fasting juga dikenali secara ringkas dengan nama IF. Ia adalah sejenis kaedah diet yang menyusun pemakanan mengikut jadual yang digilirkan antara waktu makan dan waktu untuk anda berpuasa. Ramai yang amalkan diet IF ini tapi, tahukan anda akan keburukan IF ni?

Untuk pengetahuan anda semua, IF atau diet puasa ini adalah sejenis metode yang mengawal atau mengatur pola makan individu dengan cara berpuasa selama beberapa waktu.

Sebagai contoh yang jelas, anda mungkin hanya boleh makan dari waktu pagi sehingga petang dan berpuasa dari waktu petang sehingga malam atau mungkin juga sebaliknya.

Berbeza dengan istilah diet yang biasa merujuk kepada aspek pengurangan atau pembatasan kadar makan, metode ini lebih cenderung kepada perubahan waktu makan individu.

Berdasarkan jadual di atas, kita boleh fahami apakah yang terjadi kepada badan kita apabila kita mula berpuasa dan seterusnya mengikut berapa jam kita berpuasa.

Pada jam ke 18-20 proses autophagy bermula. Dan mencapai kemuncak apabila kita berpuasa lebih 72 jam. Lamanya 72 jam. Tapi in reality memang ada tau yang lakukan IF secara ekstrim begini dan tidak ambil tahu apa kesannya pada badan. Sebelum tu apa itu Autophagy?

“Auto” bererti sendiri, sedangkan “phagy” bererti makan.

Jadi maksud autophagy secara bahasa adalah "makan sendiri."

Autophagy adalah proses di mana sel-sel akan membersih, membaikpulih, menghasilkan sel baru yang lebih sihat atau memusnahkan dirinya sendiri(sekiranya telah rosak dan tak dapat dibaikpulih lagi) . 

Proses ini sangat penting untuk badan berfungsi dengan baik dan mengelakkan pelbagai masalah termasuklah penuaan, kemerosotan neuro dan kanser.

Autofagi penting untuk:

-Mencegah pembentukan sel kanser, penyakit berjangkit, penyakit imunologi

-Penghasilan sel baru yang sihat dan kuat

-Meningkatkan kesihatan kulit, elak kedutan, penuaan dan jerawat.

-Meningkatkan sistem imun badan.

-Melambatkan proses penuaan di dalam badan.

-Meningkatkan penghasilan baru sel otak dan sel saraf - meningkatkan prestasi otak, memori, kuasa fokus dan mood.

Namun begitu, ada satu keburukan IF yang ramai tidak tahu melalui proses Autuphagy ini..

Autophagy dari IF menghancurkan kolagen dalam badan anda!!!

Kolagen yang akan rosak adalah dari jenis I yang berfungsi untuk kecantikan kulit, kuku dan rambut anda.

Bila hal ini terjadi, kulit anda akan nampak lebih berusia daripada umur sebenar.

Kedutan akan jelas terpancar diwajah anda, nampak cenkung, mata ke dalam dan banyak lagi ciri2 tua akan muncul pada diri anda.

Tapi jangan risau.. Shaklee ada penyelesaian.. Shaklee ada supplement terbaik yang mampu menyelesaikan masalah tersebut..

1) Collagen Plus Powder

2) Vivix

3) Coq trol

#NextlevelBlogging

#Shakleetriumph2023

#shakleethrive2023

#SetRahmahShaklee2023













Comments

Popular Posts